W maju 2025 roku sprzedaż Tesli odnotowała znaczące spadki zarówno w kluczowych rynkach europejskich, jak i w Chinach, co nasila obawy inwestorów o dalsze łagodzenie dynamiki przychodów i zysków spółki. Sama skala i tempo tego załamania mogą przełożyć się na wyniki finansowe za drugi kwartał oraz wywrzeć presję na cenę akcji Tesli na giełdzie. Poniżej omawiamy najważniejsze dane sprzedażowe za maj 2025, próbujemy oszacować, jaki wpływ mogą one mieć na kwartalne zyski Tesli oraz jakie reakcje rynkowe można się spodziewać w perspektywie krótkoterminowej.
Dane sprzedażowe w maju 2025
Europa
Hiszpania i Portugalia
📊 Interesujesz się spółkami dywidendowymi?
Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj zestawienia, analizy i aktualne TOP-y dywidendowych spółek z Polski, USA i świata – prosto na maila.
🎁 BONUS: eBOOK „Jak mądrze inwestować w akcje" – gotowa do pobrania od razu po zapisie.
W Hiszpanii Tesla sprzedała w maju 2025 r. 794 samochody, co stanowi spadek o 29% w stosunku do maja 2024 (1 118 sztuk). W Portugalii sprzedaż spadła aż o 68% do 292 aut wobec 912 rok wcześniej .
Francja
Abonament Premium = 5 portfeli modelowych + sygnały transakcyjne + analizy ekspertów + forum inwestorów + bezwarunkowa gwarancja 30 dni. ==> Wybierz teraz i dołącz bez ryzyka
Francuskie rejestracje Tesli w maju wyniosły 721 egzemplarzy, co oznacza spadek o 67% w porównaniu z 2 197 autami sprzedanymi w maju 2024.
Niemcy
W Niemczech Tesla sprzedała 1 210 pojazdów, co przekłada się na 36,2% spadek rok do roku (z ok. 1 895 sztuk w maju 2024).
Szwecja
W Szwecji zarejestrowano 503 nowe Tesle, czyli o 53,7% mniej niż rok wcześniej (1 085 sztuk).
Holandia i Dania
W Holandii sprzedaż spadła o 36% w maju (z 1 235 do 792 egzemplarzy). W Danii rok do roku odnotowano spadek o 30,5% (z ok. 860 do 598 aut).
Pozostałe rynki w Europie
W Portugalii (292) i Hiszpanii (794) ubytki rzędu 68% i 29% potwierdzają długotrwałą tendencję spadkową, a na tle rosnącego o 72% rynku EV w Hiszpanii i o ponad 24% w Portugalii są to wyniki zdecydowanie poniżej średniej rynkowej. W Norwegii, jedynym rynku z istotnym wzrostem sprzedaży, odnotowano skok o 213% do 2 346 aut (z 690 w maju 2024), co było efektem wprowadzenia odnowionego Modelu Y oraz programów promocyjnych, m.in. pożyczek bezodsetkowych .
Łącznie, w największych krajach Europy kluczowych dla Tesli (Niemcy, Francja, Hiszpania, Szwecja, Portugalia) suma sprzedanych aut w maju 2025 wyniosła około 5 520 sztuk, co oznacza przeciętny spadek przekraczający 50% rok do roku w tych konkretnych regionach (przy łącznej sprzedaży rzędu 11 000 sztuk w maju 2024).
Chiny
W Chinach – największym pojedynczym rynku Tesli – sprzedaż aut wyprodukowanych w Szanghaju (Model 3 i Model Y) w maju 2025 wyniosła 61 662 pojazdy, co oznacza spadek o 15% w stosunku do maja 2024 (72 544 sztuk). Mimo że liczbę tę częściowo podtrzymano dzięki eksportom (wzrost o 5,5% względem kwietnia), w ujęciu globalnym i tak jest to ósmy z rzędu miesiąc spadku w Chinach (największy rynek Tesli w Q1 2025 odpowiadał za ok. 51,3% dostaw w I kwartale).
Pozostałe regiony (USA i inne)
Dokładne dane dla rynku amerykańskiego w maju 2025 nie zostały jeszcze oficjalnie opublikowane w momencie tworzenia niniejszego artykułu. Jednak biorąc pod uwagę, że w pierwszym kwartale globalne dostawy Tesli spadły o 12,96% do 336 681 sztuk (z 386 810 w Q1 2024) oraz że w USA również obserwowano wyhamowanie sprzedaży już w lutym i marcu, można wnioskować o kontynuacji negatywnego trendu także w maju.
Szacunkowe przełożenie na zyski w drugim kwartale 2025
Aby oszacować wpływ słabej sprzedaży w maju na zyski za Q2 2025, należy przyjąć kilka kluczowych założeń:
Średnia cena sprzedaży (ASP)
Według analityków Reuters, przy obecnej średniej cenie sprzedaży – szacowanej na około 50 000–55 000 USD za pojazd – całoroczna sprzedaż Tesli mogłaby przynieść ok. 59 mld USD przychodów, co jednak oznaczałoby ponad 20% spadek rok do roku (Andrew J. Hawkins, Reuters). W I kwartale 2025 segment motoryzacyjny Tesli wygenerował przychody na poziomie około 14 mld USD, notując spadek o 20% r/r, podczas gdy całkowite przychody Q1 wyniosły 19,3 mld USD (Electrive).
Utracone dostawy w maju 2025
W Chinach wspomniany spadek o ok. 10 882 pojazdów (72 544 – 61 662) mógł przełożyć się na utratę przychodów rzędu 544–599 mln USD (przy ASP 50–55 tys. USD). W Europie (największe rynki: Niemcy, Francja, Hiszpania, Szwecja, Portugalia oraz Holandia i Dania) łącznie sprzedano w maju 2025 r. ok. 5 520 aut, podczas gdy w maju 2024 r. było ich około 11 000. Ubytek ~5 480 egzemplarzy, przy założeniu ASP 50 000 USD, to utrata przychodów rzędu 274 mln USD. Jeśli oszacować dodatkowe spadki w innych krajach (np. UK, Włochy, Polska) oraz odwleczenie części dostaw w USA, realne utracone przychody w samym maju mogłyby zbliżyć się do 1,0 mld USD w porównaniu z majem 2024.
Wpływ na marżę i zysk
W I kwartale 2025 Tesla miała skumulowaną marżę brutto na poziomie 12,5% (najniższą od 2012) oraz marżę operacyjną spadkową (Turnover segmentu motoryzacyjnego 14 mld USD, zysk operacyjny 399 mln USD). Przy utraconych przychodach rzędu 1,0 mld USD w maju i założeniu marży brutto 12,5%, strata brutto przekłada się na ok. 125 mln USD. Jeśli uwzględnić dodatkowe koszty stałe i niższą marżę operacyjną, można spodziewać się spadku zysku operacyjnego w Q2 2025 o co najmniej 150–200 mln USD w porównaniu z prognozowanymi przez Wall Street wartościami.
Biorąc pod uwagę, że w I kwartale 2025 zysk netto wyniósł 409 mln USD (spadek o 71% r/r), a przychody Q1 były o 9% niższe niż oczekiwano (19,3 mld USD vs prog. 21,45 mld USD), to opóźnienie wzrostu dostaw w maju dodatkowo osłabi perspektywę osiągnięcia prognozowanego poziomu przychodów i zysku w Q2 .
Prognoza dostaw na czerwiec 2025
Jeżeli czerwiec 2025 nie zrekompensuje strat z maja (np. dzięki pełnej produkcji odświeżonego Modelu Y), łączna liczba dostaw w Q2 byłaby znacznie niższa niż oczekiwano. Średnie prognozy analityków (np. 380 000–400 000 aut w Q2) mogą okazać się o 10–15% zawyżone, co dodatkowo obniżyłoby przekrojowe przychody i zysk netto za obowiązujące trzy miesiące.
Podsumowując, biorąc pod uwagę spadki w Chinach (~15%), w Europie (ok. 50–60% w największych krajach), odwlekanie zakupów przez klientów oczekujących tańszego Modelu Y lub innych nowości, realne przychody Tesli w Q2 2025 mogą być o 1–1,5 mld USD niższe niż w analogicznym okresie 2024, a zysk operacyjny – o około 200–300 mln USD niższy od konsensusu rynkowego.
Wpływ na cenę akcji Tesli
Reakcja rynków w krótkim terminie
Już po pierwszych doniesieniach o wynikach majowych sprzedaży w Europie (2 czerwca 2025) akcje Tesli notowały przecenę o 2,2% w przedpołudniowym handlu na NASDAQ, mimo że rynki globalne były wówczas lekko na plusie. W dłuższej perspektywie rok do tej pory (YTD 2025) kurs Tesli spadł o około 41%, podczas gdy szeroki indeks S&P 500 zyskał ok. 4% . Sentyment tej zniżki jest napędzany rosnącą konkurencją (zwłaszcza ze strony BYD, które w kwietniu 2025 wyprzedziło Teslę w Europie) oraz obawami o dalszy popyt na droższe modele Tesli.
Oczekiwania analityków i rewizje wycen
Analitycy Mizuho obniżyli cel cenowy dla TSLA do 430–515 USD ze względu na słabsze niż oczekiwano wyniki w USA, UE i Chinach (spadki o odpowiednio 2%, 49% i 53,7% w poszczególnych regionach w pierwszych dwóch miesiącach roku).
Deutsche Bank i Deepwater spodziewają się dalszego spadku dostaw o 5–9% w skali roku, co przekłada się na zmniejszenie prognoz zysków zarówno na 2025, jak i 2026 rok. W I kwartale 2025 braki w realizacji prognoz doprowadziły do rewizji celów zyskowności (marże brutto najniższe od 2012) oraz do pesymistycznych opinii o perspektywach wzrostu (Raport Barron’s: marża brutto 12,5%, Q1 przychody 19,3 mld USD vs oczekiwania 21,45 mld USD) .
Potencjał odbicia w drugiej połowie roku
W wypadku wprowadzenia tańszych modeli i konsolidacji oferty (zapowiedzianej na H2 2025), a także pełnego wdrożenia odświeżonego Modelu Y, możliwe jest częściowe odbicie popytu. Jednak przy rosnącej presji ze strony europejskich i chińskich konkurentów (np. BYD, Volkswagen, BMW) dynamika wzrostu przychodów zjada się wzajemnie, co może ograniczyć potencjał wzrostu kursu akcji. W perspektywie Q3 i Q4 2025 kluczowa będzie informacja o skali i tempie sprzedaży budżetowego Modelu Y oraz stopień, w jakim Tesla zdoła utrzymać marże w segmencie motoryzacyjnym. W przypadku dalszych rozczarowań dostawczych i produktowych kurs detaliczny może wrócić do poziomów około 300–320 USD, co zapewne wyznaczy wsparcie (poprzednio połowa 2024–połowa 2025) przez analityków .
Podsumowanie
Spadek sprzedaży Tesli w maju 2025 – zwłaszcza w Europie, gdzie w największych krajach udział spadków sięgał od 36% do 68%, oraz w Chinach o 15% – to sygnał, że drugi kwartał 2025 może zakończyć się wynikiem słabszym niż oczekuje rynek. Szacuje się, że niższe dostawy w maju przełożą się na utratę około 1 mld USD przychodów i co najmniej 150–200 mln USD zysku operacyjnego w Q2. Skutkiem tej sytuacji najpewniej będzie presja na kurs akcji Tesli, który w krótkim terminie już zareagował spadkami, a w dłuższym – może być zmuszony do rewizji prognoz przez kolejnych analityków.
Kluczowe pozostaje śledzenie:
- Dynamiki sprzedaży w czerwcu 2025, aby ocenić, czy Tesla zdoła częściowo zrekompensować straty z maja.
- Postępu wdrożenia tańszego Modelu Y (lub innego budżetowego auta) w drugiej połowie roku, który może przywrócić popyt w niektórych segmentach.
- Zachowania marż w segmencie motoryzacyjnym, ponieważ długotrwale niskie marże brutto (12,5% w Q1) i presja cenowa ze strony konkurencji nadal stanowią poważne ryzyko.
Jeżeli Tesla nie odwróci trendu spadku sprzedaży w kluczowych regionach, druga połowa roku może nie przynieść oczekiwanej poprawy, co w konsekwencji przełoży się na dalsze zniżki w cenie akcji.
Wybierz Abonament i zyskaj dostęp do 5 portfeli inwestycyjnych PPCG Stock.
- W portfelu głównym kupujemy spółki o wysokim potencjale możliwego wzrostu
- W portfelu dywidendowym wybieramy najlepsze spółki dywidendowe na GPW
- Portfel emerytalny ma za zadanie zwiększyć wartość oraz zyskiwać na wypłacanych dywidendach
- W portfelu zagranicznym kupujemy bardzo dobre akcje amerykańskie oraz brytyjskie, które mogą mocno rosnąć
- Do portfela pasywnego dobieramy ETF-y, które mogą silnie zwyżkować
W każdym abonamencie otrzymujesz dostęp do komentarza giełdowego codziennie rano na sesji, odpowiedzi na zadane przez siebie pytania (od 9 do 17) oraz sekcji Premium z pogłębionymi analizami rynku. Zawsze kiedy kupujemy lub sprzedajemy akcje, otrzymujesz informację na e-mail oraz SMS.
Zakup abonamentu pozbawiony jest ryzyka. W ciągu 30 dni w każdej chwili i bez podania przyczyny możesz zrezygnować z abonamentu i odzyskać 100% opłaty za abonament. Czy ta oferta Ci się podoba?
Zaloguj się na swoje konto, aby zostawić swój komentarz.