Niemiecki sektor motoryzacyjny grupą podwyższonego ryzyka

25.03.2025, Kategorie: Komentarze giełdowe, Nowości, Autor: Paweł Pagacz
Czy BYD wyprze niemieckie koncerny motoryzacyjne

W ostatnich latach globalny przemysł motoryzacyjny przechodzi znaczące zmiany. Jednym z kluczowych graczy wpływających na te transformacje jest chińska firma BYD (Build Your Dreams). Jej dynamiczny rozwój i ekspansja na rynki międzynarodowe, w tym europejski, mają istotny wpływ na niemiecki sektor motoryzacyjny, który od dekad uchodził za symbol innowacyjności i jakości.

Historia i rozwój BYD

Założona w 1995 roku firma BYD początkowo specjalizowała się w produkcji baterii. Z biegiem lat rozszerzyła swoją działalność na produkcję samochodów, koncentrując się na pojazdach elektrycznych (EV) oraz hybrydowych. Dzięki innowacyjnym technologiom i strategicznym inwestycjom, BYD stała się jednym z liderów rynku EV, konkurując z takimi gigantami jak Tesla. W 2023 roku BYD przewyższył Teslę pod względem liczby sprzedanych pojazdów elektrycznych. ​Według najnowszych informacji, w Polsce działa obecnie 14 salonów marki BYD. Jednakże, zgodnie z deklaracjami przedstawicieli firmy, do końca marca 2025 roku planowane jest otwarcie około 20 salonów i punktów sprzedaży, a do końca bieżącego roku ich liczba ma wzrosnąć do 42. Czujecie tę siłę ekspansji?

Ekspansja BYD na rynek europejski

BYD rozpoczął swoją ekspansję w Europie od Norwegii w 2020 roku, wprowadzając model BYD Tang. Sukces na tym rynku zachęcił firmę do rozszerzenia działalności na inne kraje europejskie, w tym Niemcy, Francję, Wielką Brytanię oraz Polskę . W Niemczech BYD planuje do 2026 roku sprzedać 120 000 elektrycznych samochodów, wspierając się siecią 100 salonów w największych miastach.

📊 Interesujesz się spółkami dywidendowymi?

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj zestawienia, analizy i aktualne TOP-y dywidendowych spółek z Polski, USA i świata – prosto na maila.

🎁 BONUS: eBOOK „Jak mądrze inwestować w akcje" – gotowa do pobrania od razu po zapisie.

Zapisz się teraz

Wpływ na niemiecki przemysł motoryzacyjny

Ekspansja BYD stanowi wyzwanie dla niemieckich producentów samochodów, takich jak Volkswagen, BMW czy Mercedes-Benz. Tradycyjnie dominujący na rynku niemieccy producenci muszą teraz konkurować z chińskimi firmami oferującymi nowoczesne i często tańsze pojazdy elektryczne. Dodam, że dotowane przez chiński rząd w celu przetrzepania konkurencji europejskiej). BYD, dzięki niższym kosztom produkcji i zaawansowanym technologiom, zyskuje przewagę konkurencyjną. To zmusza niemieckie koncerny do przyspieszenia innowacji w zakresie elektromobilności.

Jak idzie niemieckim koncernom? Wydaje mi się, że nie najlepiej – Mercedes prowadzi grupowe zwolnienia. Audi jeszcze niedawno miał w Brukseli fabrykę (zeroemisyjną zgodnie z polityką klimatyczną UE). Miał, bo ją zamyka, a produkcję przenosi do Meksyku. To tylko wierzchołek góry lodowej. Chińskie samochody BYD, o całkiem wysokiej jakości, są dużo (DUŻO!) tańsze od niemieckich odpowiedników.

Reakcja niemieckich producentów

Niemieckie firmy motoryzacyjne, choć z opóźnieniem, zaczęły inwestować w rozwój pojazdów elektrycznych. Volkswagen wprowadził na rynek modele z serii ID, BMW rozwija linię i, a Mercedes-Benz prezentuje pojazdy z serii EQ. Niemieccy producenci nadal jednak borykają się z wyzwaniami związanymi z wysokimi kosztami produkcji, niedoborem półprzewodników oraz silną konkurencją ze strony chińskich firm.

Inwestycje BYD w Europie

Aby ominąć ewentualne cła na importowane z Chin pojazdy, BYD planuje uruchomienie produkcji w Europie. W grudniu 2023 roku firma ogłosiła budowę fabryki w Szeged na Węgrzech, z planowaną roczną produkcją ponad 100 000 pojazdów. Ponadto, BYD rozważa otwarcie kolejnej fabryki w Europie, a jednym z potencjalnych miejsc jest Niemcy.​

💰 Dołącz do inwestorów, którzy stawiają na zyski z dywidendy i realne strategie

Portal PPCG Stock prowadzi własne portfele inwestycyjne oparte na spółkach dywidendowych i inwestycjach długoterminowych. Subskrybenci mają pełen dostęp do aktualnych składów portfeli, zmian i komentarzy analitycznych.

🎯 Zyskaj przewagę dzięki konkretnym działaniom, nie tylko teoriom. Każdy abonament objęty jest 30 dniową bezwarunkową gwarancją satysfakcji.

📢 Wykorzystaj kod rabatowy na 50 zł: 50. Działa z każdym abonamentem!

Kup abonament i inwestuj z nami

Wyzwania i kontrowersje

Ekspansja chińskich producentów w Europie budzi kontrowersje. W 2023 roku Komisja Europejska wszczęła dochodzenie antysubsydyjne wobec chińskich producentów EV, w tym BYD. Zarzuciła im korzystanie z nieuczciwych subsydiów państwowych. W odpowiedzi przedstawiciele BYD argumentowali, że konkurencyjne ceny ich pojazdów wynikają z efektywnego zarządzania i unikalnych technologii, a nie z subsydiów (źródło informacji).

Przyszłość niemieckiego sektora motoryzacyjnego

Niemiecki przemysł motoryzacyjny stoi przed koniecznością adaptacji do nowych realiów rynkowych. Kluczowe będzie zwiększenie inwestycji w badania i rozwój, skrócenie czasu wprowadzania nowych modeli na rynek oraz nawiązanie strategicznych partnerstw z firmami technologicznymi i dostawcami komponentów. Tylko w ten sposób niemieckie koncerny będą mogły skutecznie konkurować z dynamicznie rozwijającymi się firmami, takimi jak BYD. Czy jednak nie jest już za późno, a Niemieckie koncerny przespały swój możliwy czas na skuteczną reakcję? Wydaje mi się, że tak – będąc jednocześnie dociskanymi przez szkodliwą dla nich politykę klimatyczną Unii Europejskiej.

Podsumowanie

Ekspansja BYD na europejski rynek motoryzacyjny jest wyraźnym sygnałem zmieniającej się dynamiki w globalnej branży samochodowej. Niemieccy producenci muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami i dostosować swoje strategie do rosnącej konkurencji ze strony chińskich firm. Przyszłość niemieckiego sektora motoryzacyjnego zależy od zdolności do szybkiej adaptacji i inwestycji w nowoczesne technologie, które pozwolą utrzymać konkurencyjność na globalnym rynku.

Moim zdaniem jak zawsze zdecyduje konsument. Jeżeli ten może wybrać chińskie dobre auto elektryczne z bogatym wyposażeniem za 170 000 zł (już z dopłatą) lub niemieckie BWM od 270 000 zł (z dopłatą, najtańszy model), zapewne dwa razy się zastanowi.

Nie wiem, ilu jest fanów niemieckich firm motoryzacyjnych, będących jednocześnie inwestorami w ichniejsze akcje. Poważnie zastanowiłbym się, czy warto akurat w tym kierunku lokować kapitał.

Autor wpisu: Paweł Pagacz

Jestem pomysłodawcą i założycielem PPCG Stock. Stosuję analizę wolumenową. Głęboko wierzę, że duży kapitał nie jest ślepy i szuka najwyższych stóp zwrotu. Z jednej strony na rynku szukam, gdzie płynie duży kapitał. Z drugiej strony szukam najlepszych spółek. Jeżeli widzę najlepszą spółkę i kapitał, który do niej płynie, to wiem, w co inwestować. Możesz się ze mną skontaktować, korzystając z dostępnego adresu e-mail.

Bądź pierwszy i dodaj swój komentarz.
Zaloguj się na swoje konto, aby zostawić swój komentarz.
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.