Żabka wybiera się na giełdę. Szykuje się wielkie IPO

05.07.2024, Kategorie: Wiadomości, Autor: Market review
żabka ipo

Jednym z mierników jakości rynku kapitałowego i jego atrakcyjności dla inwestorów jest liczba IPO. Pod tym względem polska giełda wypada blado. Od 2021 roku nie mieliśmy żadnego debiutu. W 2024 roku na giełdę może wejść Żabka.

IPO świadczy od giełdzie

Ostatnie IPO (poza przenosinami spółek z NC na główny parkiet) mieliśmy w 2021 roku. Wtedy z większych podmiotów debiutowały spółki Answear, HUUUGE, Pracuj, SHOPER i Pepco. Od 2022 roku nie mieliśmy żadnego nowego IPO.

Tymczasem tylko w 2023 roku w USA zadebiutowały 154 spółki. W bieżącym roku na dzień dzisiejszy mamy już 96 IPO. To o 21,5% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (79 IPO). Amerykańska giełda jest na dobrej drodze do poprawienia zeszłorocznego wyniku. Trudno jednak będzie pobić wynik z 2021 roku tuż po pandemii. Wtedy na giełdę wybrało się aż 1035 spółek, czyli o 12% więcej niż w 2020 roku (480 IPO). Takim właśnie magnesem dla kapitału i firm jest amerykańska giełda.

Żabka planuje IPO na GPW

Jak donosi Bloomberg, CVC Capital Partners Plc przygotowuje się do rozpoczęcia pierwszej oferty publicznej spółki Żabka Polska SA. To pewnie będzie największe IPO na GPW. Według przekazanych informacji, wycena spółki może sięgnąć 7,5–8 mld USD. Sama oferta publiczna może mieć wartość od 1 do 1,5 mld USD i ma się rozpocząć już we wrześniu. Informacje te pochodzą od informatorów agencji Bloomberg, którzy pragną pozostać anonimowi z uwagi na poufny charakter danych.

Zobacz:  Eurotel dywidenda 2024

Jeśli powyższe informację okażą się prawdziwie, to IPO Żabki przyćmi rozmiarem Allegro.

Do przygotowania oferty wybrano Goldman Sachs Group Inc. i JPMorgan Chase & Co., podała też agencja. W przypadku Żabki nie znamy najważniejszego parametru, czyli ceny emisyjnej, która zostanie ustalona zapewne w procesie book-building tuż przed samą ofertą. Tym samym nie jesteśmy w stanie na obecnym etapie określić, jak kształtuje się cena debiutu względem aktualnych fundamentów spółki. Jesteśmy też bardzo ciekawi, czy spółka zdecyduje się wypłacać dywidendę.

Tak duże IPO na pewno spotka się z ogromnym zainteresowaniem inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych. Do debiutów zawsze podchodzimy z dużą ostrożnością. Celem IPO jest bowiem zbudowanie księgi popytu po najwyższej możliwej cenie. Akcjonariusze chcą pozyskać z rynku maksymalnie dużo kapitału i cena gra tutaj kluczową rolę. Oczywiście kurs spółki rośnie przez jakiś czas od debiutu, ale zwykle w perspektywie kilku miesięcy do roku można akcje kupić taniej.

Zobacz:  Czy warto kupować akcje w IPO?

Nie zmienia to faktu, że im więcej debiutów tym lepiej dla giełdy. Przyciągają one kapitał i zwiększają zainteresowanie inwestowaniem w akcje. Być może to jest jeden z głównych powodów marginalnego znaczenia GPW i niskiej popularności akcji w Polsce.

Grupa Żabka

W skład Grupy w Polsce wchodzi działalność pod szyldem Żabka, sklepy autonomiczne Nano, rozwiązania q-commerce (dostawa na żądanie), e-commerce i catering dietetyczny. Sieć sklepów spożywczych działających na zasadzie franczyzy, została założona w 1998 roku. Pod jej szyldem funkcjonuje ponad 10 tysięcy sklepów w Polsce.

Autor wpisu: Bartek Bohdan

Współredaktor serwisu inwestora giełdowego PPCG. Aktywny inwestor giełdowy z ponad 12-letnim stażem. Jestem wielkim zwolennikiem inwestycji długoterminowych, budowania dochodu pasywnego z dywidend i procentu składanego. Uważam, że inwestorzy powinny powrócić do źródła, czyli akumulacji najlepszych aktywów. Takie aktywa nie tylko zwiększają wartość w czasie, ale przez dywidendy płacą nam za to, że trzymamy je w portfelu. Możesz się ze mną skontaktować, korzystając z dostępnego adresu e-mail.


Bądź pierwszy i dodaj swój komentarz.
Zaloguj się na swoje konto, aby zostawić swój komentarz.