Żabka, jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci sklepów w Polsce, przygotowuje się do debiutu na giełdzie. Planowane IPO (Initial Public Offering) jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń na polskim rynku kapitałowym w 2024 roku. Od momentu założenia w 1998 roku, Żabka dynamicznie rozwijała swoją działalność, stając się liderem w segmencie sklepów convenience. Teraz, firma planuje wejść na giełdę, co budzi ogromne zainteresowanie zarówno wśród inwestorów, jak i analityków rynku.
Debiut giełdowy Żabki to nie tylko szansa na dalszy rozwój firmy, ale również istotny krok w kierunku umocnienia jej pozycji na rynku. W artykule przyjrzymy się bliżej planom Żabki dotyczącym IPO, potencjalnym korzyściom płynącym z wejścia na giełdę oraz analizie rynku, na którym firma funkcjonuje. Jakie perspektywy rysują się przed inwestorami i co oznacza ten krok dla przyszłości Żabki? Zapraszamy do lektury.
Rusza IPO Grupy Żabka. Akcje zadebiutują na giełdzie w połowie października. Znamy cenę emisyjną
Przedział cenowy jednej akcji w ofercie publicznej został ustalony na 20-21,5 zł. Żabka chce zaoferować w ramach IPO do 300 mln akcji, czyli maksymalna wartość IPO to 6,5 mld zł. Pierwsze notowanie na GPW to 17 października 2024.
Przekopując się przez prospekt emisyjny, dotarłem do EPS za 2023 rok, który wynosi 0,78 zł. To oznacza, że dla ceny 21,5 zł będziemy mieli wręcz mało atrakcyjny wskaźnik C/Z ok. 27,6. Przypomnę, że C/Z dla indeksu WIG20 wynosi aktualnie ok. 15,3, czyli Żabka będzie mieć C/Z na poziomie prawie 2-krotnie wyższym od indeksu.

Warto mieć na uwadze ten brak dyskonta względem rynku, jeśli chcemy brać udział w ofercie pierwotnej. Zawsze jest bowiem ryzyko, że powtórzy się sytuacja Allegro.
Harmonogram IPO Żabka:
- 1-9 październik – budowa księgi popytu dla inwestorów instytucjonalnych.
- 2-9 października – zapisy dla inwestorów indywidualnych,
- 10 października – publikacja ceny i liczby zaoferowanych akcji,
- Do 14 października akceptowane będą oferty inwestorów instytucjonalnych,
- 14 października – przydzielenie akcji
- 17 października – DEBIUT!
Aktualizacja 25.09.2024: Żabka potwierdziła swoje IPO na polskiej giełdzie
Oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce.
Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad tysiąca sklepów rocznie w Polsce i Rumunii – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Tomasz Suchański.
Ofercie nie będzie towarzyszyć emisja akcji. To jest z punktu widzenia ceny akcji i interesów potencjalny inwestorów istotna informacja. Oznacza ona, że nie rozstanie rozwodniony kapitał, zaś brak dodatkowych akcji w obrocie nie zmniejszy zysku na akcję. Skąd zatem wezmą się akcje w ramach IPO? O ile dobrze zrozumiałem, to od dotychczasowych akcjonariuszy, którzy sprzedadzą swoje akcje i dostaną wszystkie środki pozyskane przez to w ramach IPO.
Przypomnę, że w kwietniu Bloomberg podał, że wycena Żabki na potrzeby IPO może wynieść od 7 do 8 miliardów dolarów. CVC miałoby pozyskać od 1 do 1,5 miliarda dolarów, co teoretycznie pozwoliłoby im odzyskać zainwestowane w 2017 roku w tą sieć pieniądze. Jednocześnie nadal chcą pozostać akcjonariuszem.
Chcemy pozostać akcjonariuszem spółki i nadal zapewniać jej nasze wsparcie. Planowane IPO postrzegamy jako kolejny naturalny krok kierownictwa Grupy Żabka w realizacji ambitnej strategii rozwoju – powiedział Krzysztof Krawczyk, przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i Partner w CVC Capital Partners.
Klimat do IPO znacznie się ostatnio poprawił. Jesteśmy po pierwszej obniżce stóp procentowych przez FED. Dodatkowo w Chinach władze uruchomiły ogromny pakiet stymulacyjny, który ma wesprzeć chińską gospodarkę. To pośrednio przełoży się na akcje i kondycję rynków wschodzących (w tym GPW) i zwiększy napływ kapitału na rynek. Jest to zatem dobry moment do robienia debiutu, bo łatwiej zbudować księgę popytu i uzyskać wyższą cenę emisyjną.
Aktualizacja: czy Żabka odłoży w czasie IPO na GPW?
Wszyscy czekamy z niecierpliwością na ten debiut, ale eksperci obawiają się, że IPO Żabki przesunie się w czasie. Jaki może być powód? To wysoka presja na marże i spadek rentowności w branży spożywczej. Przykładem jest Biedronka, która ostatnio pokazała słabsze wyniki finansowe.
Przychody sieci Biedronka wzrosły w I półroczu w krajowej walucie o 4,5 proc. r/r do 11,5 mld euro, a w II kwartale wzrosły o 0,1 proc. do 5,8 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,2 proc. w pierwszej połowie roku i spadła o 4,6 proc. w II kwartale. EBITDA Biedronki wyniosła w I półroczu 878 mln euro wobec 872 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,6 proc. z 8,5 proc. rok wcześniej.
Przychody grupy Jeronimo Martins w drugim kwartale 2024 roku wzrosły o 6,8 proc. r/r do ok. 8,23 mld euro. Za wzrostem sprzedaży nie poszły zyski. EBITDA spadła r/r o 4,8 proc. do 532 mln euro, a zysk netto skurczył się aż o 28 proc. r/r do 156 mln euro.

Wyraźnie spadła rentowność kapitałów własnych i marże Dino mimo wzrostu przychodów i zysku netto. Jeszcze gorzej prezentują się te wskaźniki finansowe w przypadku Eurocash. Dodatkowo spółka zaraportowała na koniec czerwca 2024 roku zysk netto niższy o 53,5%.

Otoczenie makroekonomiczne może być dla sieci w najbliższym czasie jeszcze większym wyzwaniem ze względu na wejście systemu kaucyjnego. Ten ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku, ale przedstawiciele branży już walczą o odłożenie tego terminu o rok. Na ten moment większość detalistów nie jest przygotowana do wdrożenia systemu, a kary są srogie – nawet do 500 tys. zł. Dodatkowo wdrożenie wymaga poniesienia znacznych nakładów
IPO świadczy od giełdzie
Ostatnie IPO (poza przenosinami spółek z NC na główny parkiet) mieliśmy w 2021 roku. Wtedy z większych podmiotów debiutowały spółki Answear, HUUUGE, Pracuj, SHOPER i Pepco. Od 2022 roku nie mieliśmy żadnego nowego IPO.
Tymczasem tylko w 2023 roku w USA zadebiutowały 154 spółki. W bieżącym roku na dzień dzisiejszy mamy już 96 IPO. To o 21,5% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (79 IPO). Amerykańska giełda jest na dobrej drodze do poprawienia zeszłorocznego wyniku. Trudno jednak będzie pobić wynik z 2021 roku tuż po pandemii. Wtedy na giełdę wybrało się aż 1035 spółek, czyli o 12% więcej niż w 2020 roku (480 IPO). Takim właśnie magnesem dla kapitału i firm jest amerykańska giełda.
Dlaczego IPO są tak ważne dla rynku kapitałowego? Nawet jeśli nie bierzesz udziału w IPO, powinieneś docenić rynek pierwotny ze względu na promocję inwestowanie w akcje. Im więcej debiutów szczególnie znanych spółek, tym większe zainteresowanie giełdą i napływ kapitału ze strony instytucji i inwestorów indywidualnych.
Kiedyś na polskim rynku kapitałowym były strategie kupna akcji w IPO, kupna spółek gamingowych czy banków, ale przewaga wezwań i brak klasycznych IPO spowodowały ograniczenie skali przyciągania nowych inwestorów na giełdę. Zaczęła ona przegrywać rywalizację z inwestycjami w mieszkania. Debiut TTMS ma szanse być jaskółką zapowiadającą zmianę nastrojów w segmencie IPO – podsumowuje Sobiesław Kozłowski, dyrektor działu analiz Noble Securities.
Żabka planuje IPO na GPW
Jak donosi Bloomberg, CVC Capital Partners Plc przygotowuje się do rozpoczęcia pierwszej oferty publicznej spółki Żabka Polska SA. To pewnie będzie największe IPO na GPW. Według przekazanych informacji, wycena spółki może sięgnąć 7,5–8 mld USD. Sama oferta publiczna może mieć wartość od 1 do 1,5 mld USD i ma się rozpocząć już we wrześniu. Informacje te pochodzą od informatorów agencji Bloomberg, którzy pragną pozostać anonimowi z uwagi na poufny charakter danych.
Jeśli powyższe informację okażą się prawdziwie, to IPO Żabki przyćmi rozmiarem Allegro.
CVC Capital Partners is planning to list Zabka Polska in an IPO expected to value Poland’s biggest convenience store chain at $7.5 billion to $8 billion, according to people familiar with the matter. https://t.co/aGI1q9gAPb
— Bloomberg (@business) June 18, 2024
Do przygotowania oferty wybrano Goldman Sachs Group Inc. i JPMorgan Chase & Co., podała też agencja. W przypadku Żabki nie znamy najważniejszego parametru, czyli ceny emisyjnej, która zostanie ustalona zapewne w procesie book-building tuż przed samą ofertą. Tym samym nie jesteśmy w stanie na obecnym etapie określić, jak kształtuje się cena debiutu względem aktualnych fundamentów spółki. Jesteśmy też bardzo ciekawi, czy spółka zdecyduje się wypłacać dywidendę.
Tak duże IPO na pewno spotka się z ogromnym zainteresowaniem inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych. Do debiutów zawsze podchodzimy z dużą ostrożnością. Celem IPO jest bowiem zbudowanie księgi popytu po najwyższej możliwej cenie. Akcjonariusze chcą pozyskać z rynku maksymalnie dużo kapitału i cena gra tutaj kluczową rolę. Oczywiście kurs spółki rośnie przez jakiś czas od debiutu, ale zwykle w perspektywie kilku miesięcy do roku można akcje kupić taniej.
Nie zmienia to faktu, że im więcej debiutów tym lepiej dla giełdy. Przyciągają one kapitał i zwiększają zainteresowanie inwestowaniem w akcje. Być może to jest jeden z głównych powodów marginalnego znaczenia GPW i niskiej popularności akcji w Polsce.
Grupa Żabka
W skład Grupy w Polsce wchodzi działalność pod szyldem Żabka, sklepy autonomiczne Nano, rozwiązania q-commerce (dostawa na żądanie), e-commerce i catering dietetyczny. Sieć sklepów spożywczych działających na zasadzie franczyzy, została założona w 1998 roku. Pod jej szyldem funkcjonuje ponad 10 tysięcy sklepów w Polsce.
Autor wpisu: Bartek Bohdan
Wybierz Abonament i zyskaj dostęp do 5 portfeli inwestycyjnych PPCG Stock.
- W portfelu głównym kupujemy spółki o wysokim potencjale możliwego wzrostu
- W portfelu dywidendowym wybieramy najlepsze spółki dywidendowe na GPW
- Portfel emerytalny ma za zadanie zwiększyć wartość oraz zyskiwać na wypłacanych dywidendach
- W portfelu zagranicznym kupujemy bardzo dobre akcje amerykańskie oraz brytyjskie, które mogą mocno rosnąć
- Do portfela pasywnego dobieramy ETF-y, które mogą silnie zwyżkować
W każdym abonamencie otrzymujesz dostęp do komentarza giełdowego codziennie rano na sesji, odpowiedzi na zadane przez siebie pytania (od 9 do 17) oraz sekcji Premium z pogłębionymi analizami rynku. Zawsze kiedy kupujemy lub sprzedajemy akcje, otrzymujesz informację na e-mail oraz SMS.
Zakup abonamentu pozbawiony jest ryzyka. W ciągu 30 dni w każdej chwili i bez podania przyczyny możesz zrezygnować z abonamentu i odzyskać 100% opłaty za abonament. Czy ta oferta Ci się podoba?
Zaloguj się na swoje konto, aby zostawić swój komentarz.