Analiza LVMH

31.10.2023, Kategorie: Premium, Autor: Bartek Bohdan

Analiza LVMH: spółka LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE to znany wszystkim producent marek luksusowych. W swoim portfolio ma takie marki jak Louis Vuitton, Bulgari, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennessy, Moet & Chandon, Glenmorangie, Sephora i Benefit. Dobra luksusowe są specyficzne. Stanowią wyjątek od prawa popytu.

Prawo Veblena

Marki luksusowe są dobrami Veblena, czyli wielkość popytu wzrasta wraz ze wzrostem ceny, co powoduje, że krzywa popytu jest odchylona w górę. Takie zjawisko nazywane jest efektem (paradoksem) Veblena, bądź efektem prestiżowym. Wyższa cena sprawia, że produkt staje się pożądany jako symbol statusu w praktykach demonstracyjnej konsumpcji i wypoczynku. Przykładem takich dóbr mogą być luksusowe samochody, wina lub dzieła sztuki. W takim przypadku elastyczność cenowa popytu jest większa od zera.

Jest to też powód, dla którego producenci marek naprawdę luksusowych rzadko (jeśli w ogóle) stosują promocję cenową. Zupełnie inne są też kanały komunikacji z klientami. Przypomniał mi się wywiad z CEO Lamborghini, w którym został zapytany, dlaczego nie widać reklam ich aut w TV. Odpowiedział, że ich grupa docelowa nie spędza czasu na kanapie przed telewizorem. Z kolei CEO Harley-Davidson zapytany, dlaczego ich motocykle są takie drogie w stosunku do nowocześniejszych maszyn z Japonii odparł, że klient płaci za logo i wartości, a motocykle są za darmo.