Iluzja wyboru konsumentów

29.08.2023, Kategorie: Nowości, Autor: Bartek Bohdan

Nie jest żadną tajemnicą, że silne marki, które tworzą produkty/usługi uwielbiane przez ludzi, są jednymi z najlepszych długoterminowych inwestycji. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę potencjał do zwiększania wartości i budowania rosnącego strumienia dochodu pasywnego.

Iluzja wyboru

Przeciętny konsument rzadko kiedy ma świadomość, że kupując szerokie spektrum produktów FMCG, zasila tak naprawdę budżet relatywnie niewielu producentów. Przypomina mi to trochę sytuację z Saturnem (już chyba nie istnieje) i Media Marktem. Niby konkurencja i opcja wyboru dla konsumenta, ale kasa wpada do jednego worka, bo właściciel ten sam. Całkiem sprytne zagranie.

Globalnie ten mechanizm działa całkiem sprawnie. Wystarczy rzucić okiem na poniższą infografikę.

Znane marki światowe - do kogo należą?
Źródło: Brewminate

Zaledwie kilku producentów jest właścicielem setek popularnych marek na sklepowych półkach. Konsument ma wrażenie niemal nielimitowanego wyboru, ale jego pieniądze trafiają do zaledwie kilku dużych spółek. Jest to oczywiście zrozumiałe, bo te duże firmy mają mnóstwo marek, celujących w różne segmenty rynku. Jest to efekt dekad rozpychania się na rynku, rozwoju marek od podstaw lub poprzez przejęcia i fuzje.

Globalizacja i efekt skali

Z punktu widzenia inwestorów jest to bardzo dobra sytuacja. Szukając wartościowych spółek do portfela dywidendowego, powinniśmy kierować się potencjałem do skalowania biznesu. Powinniśmy zatem wybierać solidne firmy z wieloma produktami (markami), które ludzie kochają i kupują regularnie (nawet codziennie). Takie firmy posiadają produkty kupowane zawsze, nawet w czasie recesji. Dzięki temu potrafią przez 30-40 i więcej lat wypłacać rosnącą dywidendę.

Efekt skali to nie tylko stały wzrost przychodów. To również możliwość znaczącej redukcji kosztów produkcji. Ogromne firmy mogą przykładowo negocjować ceny zakupu półproduktów w znacznie większym stopniu niż mali producenci. To z kolei bezpośrednio przekłada się na rentowność i poziom EPS (zysk na akcję).

Co jest ważne dla spółki dywidendowej?

Spółki z infografiki to solidne firmy do dalszej analizy. Warto przy ich badaniu zwrócić uwagę na kilka parametrów:

  • Czy spółka ma rosnące przychody?
  • Czy spółka ma rosnące przepływy pieniężne?
  • Czy spółka ma rosnąca rentowność (ROIC)?
  • Czy rośnie EPS?
  • Czy dług jest pod kontrolą?
  • Czy jest dużo gotówki w kasie?
  • Jakie są prognozy przychodów/EPS na kolejne lata?
  • Jaka jest dynamika wzrostu dywidendy za ostatnie 5 i 10 lat?
  • Czy spółka regularnie podnosi dywidendę?
  • Jaki procent zysku netto idzie na dywidendę?
  • Czy spółka jest godziwie wyceniania względem przyszłych przychodów?

Powyższe nie wyczerpują wszystkich zmiennych, które powinniśmy brać pod uwagę przy analizie finansowej spółki giełdowej. Są jednak punktem wyjścia do dalszego badania. Warto moim zdaniem podążać tym tropem, by znaleźć najlepsze z dostępnych opcji.

Podsumowanie

Im dłużej analizuję spółki, tym bardziej zaczynam przekonywać się do stabilności biznesu. Dynamicznie rosnące spółki wzrostowe są świetne, gdy trafimy na sprzyjający im cykl koniunkturalny lub modę. W długim terminie jednak zaczyna się bardziej liczyć systematyczność dowożenia wyników każdego roku przez 10-20 lat lub dłużej.